سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایان دو چیز نمی توان رسید : دانش و خرد . [امام علی علیه السلام]
مهدی یاوران
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» ((روح الله))، الگوی مهدی‏زیستان و معیار مهدی‏یاوران



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » موسی الرضا حیدری ( یکشنبه 87/5/13 :: ساعت 6:41 عصر )
»» ((روح الله))، الگوی مهدی‏زیستان و معیار مهدی‏یاوران

((روح الله))، الگوی مهدی‏زیستان و معیار مهدی‏یاوران

قافله سالار کاروان انقلاب دلداده و شیدای امامش مهدی (عج) بود این دلدادگی برخاسته از باوری عمیق بود که در تمام وجود او موج می زد تا آنجا که خود و زندگی اش را وقف مهدی (عج) و آرمان های بلند او کرد و از میان همه شکلهای زندگی مهدی زیستی را برگزید.
((روح الله))، الگوی مهدی‏زیستان و معیار مهدی‏یاوران است. او به حق، نایب امام است. در این بهار که هنوز با رفتن او برای عاشقانش رنگ خزان دارد و تداعی‏گر خزان در بهار است، با جلوه هایی از ((مهدی باوری))، ((مهدی‏یاوری)) او، خود و امام‏مان مهدی (عج) را تسلیت می‏دهیم.

یکم. مهدی باوری
مهدی باوری، برخاسته از بنیان‏های فکری و مبانی عقیدتی عمیقی است که بدون آنان، نمی‏توان به یک باور ژرف دست یافت. این مبانی، ریشه در درک اندازه‏های وجودی انسان و عجز و نارسایی حسّ، عقل و تجربه او در فهم بایدها و نبایدهای راه بلند او تا قرب خدا دارد. اندازه‏های وجودی انسان و استمرار و ارتباط او با همه عوالم از یک طرف، و نارسایی علم‏گرایی و عقل‏گرایی از طرف دیگر، آدمی را به اضطرار به وحی و اضطرار به حجت و انسان کامل می‏رساند.
((می‏گویند: ((والعصر ان الانسان لفی خسر)) عصر، انسان کامل است؛ امام زمان(عج) است؛ یعنی عصاره همه موجودات. قسم به عصاره همه موجودات؛ یعنی قسم به انسان کامل.))(1)
((قسم به عصاره موجودات عصر، فشرده موجودات، آن که فشرده همه عوالم است؛ یک نسخه است؛ نسخه تمام عالم. همه عالم در این موجود، در این انسان کامل، عصاره شده است و خدا به این عصاره قسم می‏خورد.))(2)
((اگر بعثت هیچ ثمره‏ای نداشت، الا وجود علی‏بن‏ابی‏طالب(ع) و وجود امام زمان (عج)، این هم توفیق بسیار بزرگی بود. اگر خدای تبارک و تعالی، پیغمبر را مبعوث می‏کرد برای ساختن یک چنین انسان‏های کامل، سزاوار بود)).(3)
((همان طوری که رسول اکرم (ص) به حسب واقع، حاکم بر جمیع موجودات است، حضرت مهدی (عج) نیز، همان طور حاکم بر جمیع موجودات است. آن، خاتم رسل است و این، خاتم ولایت. آن، خاتم ولایت کلی بالاصالة است و این، خاتم ولایت کلی به تبعیت است)).(4)
((مقام مقدس ولی الله اعظم و بقیة الله فی ارضه - اروحنا لمقدمه الفداء - که واسطه فیض و عنایات حق تعالی است)).(5)
((من خیلی ناراحت می‏شوم از این که مثلاً امام عصر (عج) را می‏گویند: سلطان السلاطین؛ [او ]خلیفة الله است)).(6)
((ذوات مطهره معصومین از رسول خدا (ص) تا حجت عصر (عج)، مفاتیح وجود و مخازن کبریا و معادن حکمت و وحی و اصول معارف و عوارف و صاحبان مقام جمع و تفصیل‏اند)).(7)
((با سلام و درود به پیشگاه مقدس مولود نیمه شعبان و آخرین ذخیره امامت، حضرت بقیة الله - ارواحنا فداه - و یگانه دادگستر ابدی و بزرگ پرچم‏دار رهایی انسان از قیود ظلم و ستم استکبار. سلام بر او و سلام بر منتظران واقعی او. سلام بر غیبت و ظهور او و سلام بر آنان که ظهورش را با حقیقت درک می‏کنند و از جام هدایت و معرفت او لبریز می‏شوند)).(8)

دوم. مهدی یاوری
تجلی باور مهدی در یاری او است. یاری مهدی، زمینه‏های قیام او را فراهم کردن و خود را مهیای پذیرش او کردن است: ((اعینونی بورع و اجتهاد و عفة و سداد))؛ ((من سرّه ان یکون من اصحاب القائم، فلیعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر)).
حقیقت انتظار نیز هم همین است: ((افضل الاعمال انتظار الفرج)). انتظار، عمل است و آن هم بهترین عمل.
امام راحل (ره) به اعتراف همه، در خودسازی و مبارزه با نفس سرآمد همگان بود و در فراهم ساختن زمینه‏های ظهور حضرت تا آن‏جا پیش رفت که قافله سالار ((ظهور صغرا)) شد و توانست با دستان پرتوان و مبارکش، نهال انقلاب را به عنوان پیش‏درآمدی بر ((ظهور کبرایِ)) حضرت مهدی (عج) غرس کند.
((انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‏داری حضرت حجت - ارواحنا فداه - است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد)).(9)
((این کشوری که کشور ائمه هدی و کشور صاحب الزمان (ع) است، باید کشوری باشد که تا ظهور موعود ایشان، به استقلال خودش ادامه دهد؛ قدرت خودش را در خدمت آن بزرگوار قرار بدهد که عالم را - ان شاء الله - به عدل و داد بکشد و از این جورهایی که بر مستضعفان می‏گذرد، جلوگیری کند)).(10)
((اگر این جمهوری اسلامی از بین برود، اسلام آن‏چنان منزوی خواهد شد که تا آخر ابد - مگر در زمان حضور حضرت - نتواند سرش را بلند کند)).(11)
((ما باید در این طور روزها و در این طور ایام الله، توجه کنیم که خودمان را مهیا کنیم از برای آمدن آن حضرت ...؛ ما باید خودمان را مهیا کنیم از برای این که اگر چنان چه موفق شدیم - ان شاء الله - به زیارت ایشان، طوری باشد که روسفید باشیم پیش ایشان... . باید توجّه به این معنا داشته باشند که خودشان را مهیا کنند برای ملاقات حضرت مهدی (ع))).(12)
((فراهم کردن اسباب، این است که کار را نزدیک بکنیم؛ کار را هم‏چو بکنیم که مهیا بشود عالم برای آمدن حضرت (عج))).(13)
((رهبر همه شما و همه ما، وجود مبارک بقیةالله(عج) است و باید ماها و شماها طوری رفتار کنیم که رضایت آن بزرگوار را - که رضایت خدا است - به دست بیاوریم)).(14)
((ما در یک مملکتی هستیم که مملکت ولیّ عصر (عج) است، و وظیفه آن‏هایی که در مملکت ولی عصر (عج) زندگی می‏کنند، یک وظیفه سنگین است. نمی‏توانیم ما لفظاً بگوییم: ما زیر پرچم ولیّ عصر (عج) هستیم، و عملاً توی آن مسیر نباشیم. چنان‏که نمی‏توانیم بگوییم که، ما جمهوری اسلامی داریم، و عملاً آن طور نباشیم؛ اسلامی نباشیم)).(15)
((نامه اعمال ما - به حسب روایات -، به امام وقت عرضه می‏شود. امام زمان (عج) مراقب ما هستند)).(16)
((اگر یک وقت نامه عمل یک روحانی را بردند و به امام زمان (عج) دادند و آن ملائکة اللهی که بردند و نامه را دادند، بگویند: این هم روحانی شما، این‏ها پاسداران اسلام شما هستند؟! و امام زمان (عج) خجالت بکشد، نعوذ بالله. او علاقه دارد به شما. شما ببینید، اگر این آقا که خودشان خیلی منزه است، از پسرشان یک چیزی صادر بشود، خودشان سرافکنده می‏شوند؛ اگر از خادم‏شان یک چیزی صادر بشود، خودشان سرافکنده می‏شوند. ما همه خادم هستیم. از ما توقّع هست؛ از شما توقّع هست)).(17)

پی‏نوشت‏ها:
1) صحیفه نور، ج 21، ص 107.
2) همان، ج 12، ص 170.
3) همان،، ج 12، ص 171.
4) همان، ج 2، ص 249.
5) همان، ج 17، ص 199.
6) همان، ج‏8، ص 149.
7) آداب الصلوة، ص 230.
8) صحیفه نور، ج 21، ص 107.
9) همان، ج 21، ص 108.
10) همان، ج 14، ص 195.
11) همان، ج 16، ص 93.
12) همان، ج 12، ص 208.
13) همان، ج 20، ص 199.
14) همان، ج 14، ص 94.
15) همان، ج 8، ص 61.
16) همان، ج 18، ص 17.
17) همان، ج 7، ص 252.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » موسی الرضا حیدری ( یکشنبه 87/5/13 :: ساعت 5:38 عصر )
»» نشانه های یاران مهدی

نشانه های یاران مهدی

« اینما تکونوا یات بکم الله جمیعا »1
هر جا باشید خداوند شما را حاضر می کند
در روایت متعددی که از ائمه اهل بیت (ع ) به ما رسیده این آیه به اصحاب مهدی (عج ) نیز تفسیر شده است .
در کتاب « روضه کافی » از امام باقر(ع ) می خوانیم که بعد از ذکر این جمله فرمود :
« یعنی اصحاب القائم , الثلاثماه والبضعه عشر رجلا , هم والله الامه المعدوده , قال یجتمعون والله فی ساعه واحده قزع کقزع الخریف » 2
منظور , امام قائم (ع ) که سیصد و سیزده نفرند , به خدا سوگند منظور از « امه معدوده » آنها هستند , به خدا سوگند در یک ساعت همگی جمع می شوند همچون پاره ای ابر پاییزی که بر اثر تندباد , جمع و متراکم می گردد.

از امام علی بن موسی الرضا(ع ) نقل شده است :
« و ذلک والله ان لوقام قائمنا یجمع الله الیه جمیع شیعتنا من جمیع البلدان » 3
به خدا سوگند هنگامی که مهدی (ع ) قیام کند , تمام پیروان ما را از تمام شهرها گرد او جمع می کند.
باید توجه داشت که این روایات در حقیقت اشاره به آن است که خدایی که قدرت دارد ذرات پراکنده انسانها را در قیامت از نقاط مختلف جهان جمع آوری کند , به آسانی می تواند یاران مهدی (عج ) را در یک روز و یک ساعت برای افروختن نخستین جرقه های قیام به منظور تاسیس حکومت عدل الهی و پایان دادن به ظلم و ستم جمع نماید . 4
« یا ایهاالذین امنوا من یرید منکم عن دینه فسوف یاتی الله بقوم یحبهم و یحبونه اذله علی المومنین اعزه علی الکافرین یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومه لائم ذلک فضل الله یوتیه من یشا والله واسع علیم . » 5
ای کسانی که ایمان آورده اید هر کس از شما از آیین خود بازگردد (به خدا زیانی نمی رساند) خداوند در آینده جمعیتی را می آورد که آنها را دوست دارد و آنها نیز او را دوست دارند , در برابر دوستان متواضع و در برابر کافران نیرومند هستند , آنها در راه خدا جهاد می کنند و از سرزنش کنندگان هراسی ندارند.
این فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می دهد و فضل خدا وسیع و خداوند دانا است .
علاوه بر اینکه طبق روایت زیادی که از طریق شیعه و سنی وارد شده این آیه در مورد علی (ع ) است , در روایات دیگری می خوانیم این آیه درباره یاران مهدی (ع ) نازل شده است که با تمام قدرت در برابر آنها که از آیین حق و عدالت مرتد شده اند می ایستند و جهان را پر از ایمان و عدل و داد می کنند . 6
پیامبر گرامی اسلام (ص ) فرموده است : این آیه درباره قائم (ع ) و یاران اوست که در راه خدا تلاش می کنند و از سرزنش هیچ ملامتگری ترس ندارند . 7
« فاستبقوا الخیرات , اینما تکونوا یات بکم الله جمیعا » 8
پس در عمل به خیرات سبقت جویید , که هر جا باشید خدا همه شما را می آورد.
همین است و فرمود : منظور از خیرات , ولایت و محبت اهل بیت (ع ) است , همچنانکه در جایی دیگر فرمود : « و لئن اخرنا عنهم العذاب الی امه معدوده :9 اگر عذاب را از ایشان تاخیر اندازیم , تا امت معدوده ... » که منظور از امت معدوده اصحاب قائم (ع ) هستند که در عرض یک ساعت همه یک جا جمع می شوند.
وقتی قائم (ع ) به سرزمین « بیدا » برسد , لشکر سفیان در برابرش صف آرایی می کند , پس خدای عزوجل زمین را دستور می دهد تا پاهای ایشان را در خود فرو برد و بگیرد و درباره همین مورد است که خدای عزوجل می فرماید :
« و لو تری اذ فزعوا فلا فوت و آخذوا من مکان قریب و قالوا آمنا به » 10 می گویند اینک ما به قائم آل محمد(ع ) ایمان آورده ایم , یعنی بین آنان و عذاب نشدنشان حائل ایجاد می شود . 11
« و لئن اخرنا عنهم العذاب الی امه معدوده لیقولن مایحسبه الا یوم یاتیهم لیس مصروفا عنهم و حاق بهم ما کانوا به یستهزون » 12
اگر مجازات را تا زمان محدود از آنها به تاخیر اندازیم (از روی استهزا) می گویند چه چیز مانع آن شد آگاه باشید آن روز که به سراغشان می آید هیچ چیز مانع آن نخواهد بود و آنچه را مسخره می کردند دامنشان را می گیرد.
در روایات متعددی که از طریق اهل بیت (ع ) به ما رسیده , امت معدوده به معنی نفرات کم , و اشاره به یاران مهدی (ع ) گرفته شده است , به این ترتیب معنی آیه نخستین چنین می شود : اگر ما مجازات این ستمگران و بدکاران را به قیام مهدی (ع ) و یارانش واگذار کنیم آنها می گویند چه چیز جلوی عذاب خدا را گرفته است ولی البته همانگونه که گفتیم معنی ظاهر این آیه این است که « امت معدوده » به معنی زمان معدود و معین است و اتفاقا در روایتی از امیرمومنان علی (ع ) در تفسیر آیه نقل شده « امت معدوده » همین اصطلاح « بطن آیه » بوده باشد که البته در این صورت بیان یک قانون کلی در مورد ستمگران است نه یک مساله مربوط به مشرکان و مجرمان زمان پیامبر(ص ) و می دانیم که قرآن آیاتش معانی مختلفی دارد , معنی نخستین و ظاهر آن ممکن است درباره یک مساله خاص یا گروه معین باشد اما معنی دوم آن یک معنی عام و مجرد از زمان و گروه معین .13
« الا ان اولیاالله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون » 14
آگاه باشید اولیا (و دوستان ) خدا نه ترسی دارند و نه غمگین می شوند.
در کتاب « کمال الدین » از ابوبصیر از امام صادق (ع ) نقل شده که فرموده : « طوبی لشیعه قائمنا المنتظرین لظهوره فی غیبته و المطیعین له فی ظهوره اولئک اولیاالله الذین لا خوف علیهم و لا هم یحزنون » 15 خوشا به حال پیروان امام قائم (ع ) که در غیبتش (با خودسازی ) انتظار ظهورش را می کشند , و به هنگام ظهورش مطیع فرمان اویند , آنها اولیای خدا هستند همانها که نه ترسی دارند و نه غمی .
« فاذا جا وعده اولیها بعثنا علیکم عبادالنا اولی باس شدید فجاسوا خلال الدیار و کان وعدا مفعولا »16
هنگامی که نخستین وعده فرا رسد مردانی پیکارجو را بر شما می فرستیم (تا سخت شما را در هم کوبند حتی برای به دست آوردن مجرمان ) خانه ها را جستجو می کنند , و این وعده ای است قطعی .
در بعضی روایات , منظور از « عبادالنا الی باس شدید » حضرت مهدی (ع ) و یارانش می باشد. و در بعضی دیگر اشاره به جمعیتی گرفته شده است که قبل از مهدی (ع ) قیام می کنند .17

 


پی نوشتها
1 ـ سوره بقره , آیه .148
2 ـ تفسیر نورالثقلین , جلد 1 , صفحه .139
3 ـ تفسیر مجمع البیان , ذیل آیه مورد بحث .
4 ـ تفسیر نمونه , جلد 1 , صفحه .503
5 ـ سوره مائده , آیه .54
6 ـ تفسیر المیزان , جلد 10 , صفحه .302
7 ـ تفسیر برهان , ج 1 , ص .479
8 ـ سوره بقره , آیه .148
9 ـ سوره هود , آیه .8
10 ـ سوره سبا , آیه 51 و .52
11 ـ تفسیر المیزان , جلد 32 , صفحه .308
12 ـ سوره هود , آیه .8
13 ـ تفسیر نمونه , جلد 9 , صفحه .32
14 ـ سوره یونس , آیه .62
15 ـ تفسیر نمونه ج 8 , صفحه 339 , به نقل از تفسیر نورالثقلین , جلد 2 , صفحه .309
16 ـ سوره اسرا , آیه .5
17 ـ نورالثقلین , جلد 3 , صفحه .138



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » موسی الرضا حیدری ( یکشنبه 87/5/13 :: ساعت 5:7 عصر )
»» سلام بر قائم منتظر

السَّلامُ عَلَى القائِمِ الْمُنْتَظرِ وَ الْعَدْلِ الْمُشْتَهِر؛

السَّلامُ عَلىَ السَّیْفِ وَ الْقَمَرِ الزّاهِرِ وَ النُّورِ الْباهِرِ؛

السَّلامُ عَلى رَبیعِ الْانامِ وَ نَضْرَةِ الْاَیامِ.( شیخ عباس قمى، مفاتیح الجنان، ترجمه الهى قمشه اى، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1364ش. زیارت حضرت صاحب الامر، صص969-970.)

سلام بر قائم منتظر و عدل پر آوازه؛

سلام بر شمشیر از نیام برآمده و ماه تابان و نور درخشان؛

سلام بر خورشید تاریکى و ماه تمام؛

سلام بر بهار مردمان و خرّمى زمان.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » موسی الرضا حیدری ( سه شنبه 87/5/8 :: ساعت 2:11 عصر )
»» لحظه معطر

  لحظه معطر

بیابامابگو رازخدارا
               حدیث انتظار دیرپارا
بیابامابگو ازمهربانی
            اجابت کن دعای بی ریارا
بیا ای گل ! گل باغ محمد !
            معطر کن تمام لحظه هارا
نظرکن بردل تنهای تنها
              ببین دلهای باغم آشنا را
امام لحظه های روشنایی !
    درخشان کن ، شب یلدای مارا
اماما! دوست دارم تاهمیشه
                 تراو لحظه سبز دعارا
تورفتی تاکه برگردی دوباره
            بیاو تازه کن رسم وفارا

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » موسی الرضا حیدری ( دوشنبه 87/5/7 :: ساعت 5:54 عصر )
<      1   2   3   4      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

سلامی به گرمی تابستان 88
چهره بگشایی و آیی ز پی پرده برون
مهدییاوران جوان(قسمت اول)(خدامراد سلیمیان)
بی قرار
امام مهدى (عج) امیدى براى همه بن بست‏ها
مداحی سایه تون سنگینه مولا
انتظار ،امتداد عاشورا...
عزاداری و انتظار
غدیر و مسائل پیرامون آن
غدیر چشمه جوشان ولایت
شهادت شکافنده علوم
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 22
>> بازدید دیروز: 0
>> مجموع بازدیدها: 57133
» درباره من

مهدی یاوران
موسی الرضا حیدری
سلام علیکم دوست عزیز بزودی با مطلالب شیرین مهدوی پذیرا شما خواهیم بودتاشما هم یکی از مهدی یاوران باشی.

» پیوندهای روزانه

منجی سبز [75]
جشنواره رسانه های دیجیتال [53]
مهر هشتم [183]
آفتاب عفت(موسی الرضا حیدری) [30]
فردا دیر است [28]
گروه جوانی [34]
جشنواره تولدی نو [72]
امام مهدی [42]
مقالات اسلامی [48]
جشنواره وبلاگ آسمانی [79]
انتظار حجت [105]
مجمع دانشجویی ظهور [27]
مجله برای کودکان (ملیکا) [44]
موسسه انفاق وتبلیغ امام زمان [64]
الموعود [36]
[آرشیو(35)]

» آرشیو مطالب
مهدی یاوران
مهدی یاوران 2
مقالات
قطعات ادبی
تبریک
داستان

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


» طراح قالب